Energiehuishouding is helemaal mijn ding. Ik eet gezond en heb als aanvulling een kleine apotheek met supplementen. Ik gebruik niet alles altijd maar er is één supplement die voor mij tot de basis behoort en dat is magnesium. Ik kan er eeuwig over schrijven en vertellen en in deze blog probeer ik het kort te houden.

Magnesium levert letterlijk energie. In je cellen zitten kleine energiecentraletjes (mitochondrien) die ervoor zorgen dat er genoeg energie is om jouw lijf aan de gang te houden in alles wat je doet. Dat dit proces goed gaat is onder andere afhankelijk van de beschikbaarheid van magnesium.

Behalve dat het energie levert zorgt het ook voor ontspanning en dan met name de spieren. Waar calcium er voor zorgt dat spieren kunnen aanspannen zorgt magnesium er voor dat de spieren kunnen kunnen ontspannen. Het zijn elkaars antagonisten.
En het doet nog veel meer. Zo is het de aanjager van meer dan 300 processen die te maken hebben met stofwisseling. Omdat magnesium het samentrekken en ontspannen van spieren beïnvloed heeft het ook een hele belangrijke rol bij de hartfunktie, de bloeddruk en het aansturen van spierspanning. Daarbij zijn allerlei basisfunkties zoals celgroei, celdeling, regulatie van neurotransmitters, bloeddruk, etc afhankelijk van magnesium. Het zet bijvoorbeeld het “malen” in het brein uit. Het is daarom een directe hulp bij depressie en piekeren en helpt ook zo voor een goede nachtrust

Magnesium doet dus heel veel in je lijf. Nu denk je misschien, als ik gezond eet dan krijg ik vast genoeg magnesium binnen. Helaas is dat niet zo. Zelfs al zou je netjes je 2 ons groenten en 2 stuks fruit eten kom je niet aan het gehalte magnesium wat je nodig hebt. De Nederlandse bodem is door onze wijze van landbouw arm aan magnesium. En zit het niet in de grond komt het niet of te weinig in de plant.

Hoe merk je als je te weinig magnesium hebt? Eerste tekenen zijn het bekende trillinkje bij je oog, spierkrampen en vermoeidheid. Migraine heeft vaak te maken met te kort magnesium en ook slecht slapen door piekeren of steeds wakker worden kan een teken zijn.

Suppletie is een echte aanrader en er is veel magnesiumsuppletie te krijgen. Hierbij moet je letten op zowel de vorm als de samenstelling voor een goede opname in je lichaam. Weten welke vorm de juiste is in de optimale samenstelling kan nog wel eens een uitdaging zijn.

Daarover later in een blog meer. Hou mijn artikelen daarom in de gaten.