Home » Blog » Inspiratieartikelen » Waar moet je op letten bij een vitamine D3 supplement (De kracht van vitamine D #2)

Waar moet je op letten bij een vitamine D3 supplement (De kracht van vitamine D #2)

door | 20 nov, 2022 | Inspiratieartikelen, Supplementen

Geen vitamine maar een hormoon

De R is weer in de maanden de donkere dagen voor kerst zijn ingetreden. Dat betekend minder zonlicht. Om gezond te blijven en weerbaar te zijn tegen ziek worden van bijvoorbeeld virusinfecties, oftewel je immuunsysteem sterk te houden, is het belangrijk is om andere bronnen dan zonlicht aan te boren voor D3. In de volksmond wordt D3 als vitamine aangeduid. Echter is D3 geen vitamine maar een hormoon, een pre-hormoon met de latijnse naam cholecalciferol. Wat D3 precies is en waar het belangrijk is vertel ik in een fimpje op mijn youtubekanaal en in een blog op mijn website. In onderstaand artikel geef ik aan waar je op moet letten als je D3 supplementen koopt.

 

Goedkoop is duurkoop

Mijn motto is goedkoop is duurkoop. Een goed supplement van orthomoleculaire kwaliteit is aan de prijs. Net als goede voeding geldt: “kost het niets, dan heb je ook (meestal) niets”. Hooguit dure poep. Daarom adviseer ik om supplementen te kopen via een fabrikant die levert aan orthomoleculair therapeuten of via een orthomoleculair therapeut. Wij als therapeuten zijn het verdienmodel voor de fabrikant. Als wij als therapeuten niet achter de kwaliteit staan adviseren wij het niet. In de consumentenwereld is dat anders. Voor die fabrikanten is het verdienmodel een zo hoog mogelijke winst tegen een zo laag mogelijke kostprijs.

 

Droge korrels of softgel

Waar ik op let is dat de D3 in een softgel in een olie verpakt zit. Omdat D3 een hormoon is en hormonen in vetten door je lichaam reizen is het voor het lichaam het meest effectief als het ook verpakt zit in een vet en dat kan alleen in een softgel. Neem je droge korrels dan is het slim om de D3 in te nemen bij het eten. Eet dan wle iets waar ook een vet in zit, anders heeft het nog geen zin. Met een softgel is dat niet noodzakelijk.

 

Welke olie wel en welke olie niet

Waar ik ook op let is de olie waar het in verpakt zit. Mijn voorkeur heeft koud geperste olijfolie vanwege de omega 9. Omega 9 werkt ontstekingremmend. Koolzaadolie of zonnebloemolie zijn vaak geraffineerd (bewerkt) en daarom geoxideert en bevatten omega 6. Omega 6 en het rafinatieproces werkt ontstekingsbevorderend en dat is nu juist net wat je met D3 wil tegengaan. Met je voet op de rem en het gas tegelijk noem ik dat. R bestaat koudgeperste koolzaadolie en die bevat omega 3. Omega 3 wat ook ontstekingsremmend werkt, alleen zijn wij minder goed in staat om de omega 3 uit de plantaardige variant ook echt goed om te zetten in EPA (de ontstekingsremmende stof in Omega 3). Daarom heeft mijn voorkeur omega 9.

 

Hoeveel D3 in mcg of IE en het belang van K2

Naast de olie waar de D3 in is opgenomen is het van belang na te kijken wat het gehalte is aan D3. In de winter adviseer ik om te kiezen voor 75 mcg of 3000 ie. Het liefst nog in combinatie met K2 om stapeling van D3 te voorkomen, tenzij je bloedverdunners zoals acenocoumarol en fenprocoumon slikt. Dan geldt voor de combinatie D3 met K2, dat dit in mijn optiek altijd in overleg met de trombosedienst moet gaan. K2 is van invloed op de dikte van je bloed en werkt daarom interfererend met bloedverdunnende medicijnen.

Proef mijn energie sessie en feedback

Nogal wat om op te letten en ik help je heel graag daarmee, Ben je van plan om D3 te kopen en twijfel je of je het goede koopt? Stuur me een berichtje of hou mijn berichten in de gaten. Ik hou nog wel eens gratis “proef mijn energie” sessies en dan kun je je vragen stellen. Heb je D3 gekocht en twijfel je of je het goede hebt gekozen? Maak een foto van het potje en stuur me een berichtje. Of boek een gratis “Proef mijn energie” sessie zodra die beschikbaar komt. Ik geef graag feedback.

Over Monique

Vanuit mijn passie over alles wat energie met een mens doet vind ik het heerlijk om mijn kennis en de inspiratie die ik op doe te delen. Volg mijn blogs ter inspiratie, lering en vermaak. In mijn blogs deel ik hoe ik leerde autonoom te worden over mijn gezondheid, de regie over mijn regie in mijn eigen handen nam en wat het mij opleverde.

Daarnaast heb ik mezelf tot doel gesteld om gezond eten lekker en toegankelijk te maken. Ik deel hier mijn recepten en informatie over waarom ik bepaalde ingrediënten gebruik.

Gerelateerde artikelen

De kracht van vitamine D # 1

De kracht van vitamine D # 1

Vitamine D heeft heel veel voordelen en is van grote waarde voor je energie. Er is zo veel te vertellen over vitamine D dat ik het in èèn artikel niet kwijt kan dus worden het er waarschijnlijk 3. In dit deel leg ik je uit wat vitamine D onder invloed van de zon is, wat doet en ik geef je een aantal tips..

lees verder

0 Reacties

Verzend een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Tweet
Share
Share
Pin